Deze week was ik vier dagen upcountry in Gbarnga, de hoofdstad van Bong County, voor een
training van activisten van de CSO
coalition on Natural Resource Management (NRM). NRM is een van de Civil Society Organisations die wij in
Liberia ondersteunen met trainingen, advies en geld. Om zo de maatschappelijke
druk op het parlement te verhogen, opdat er meer aandacht en oplossingen -al is
het maar een begin- komen voor de
problemen waar het overgrote deel van de Liberianen mee kampt: slecht
onderwijs, grote werkloosheid, erbarmelijke, onhygiënische huisvesting. Volgens
het laatste rapport van het Internationaal Monetair Fonds moet maar liefst 85%
van de Liberianen zien rond te komen van welgeteld één dollar per dag. En dat terwijl
het land gezegend is met natuurlijke rijkdommen als ijzererts, hout, palmolie,
rubber, goud en –wellicht in de nabije toekomst- de zwarte variant: olie. Maar
deze natuurlijke rijkdommen worden, veelal onder een laag van corruptie en
wanbeleid, door middel van langjarige concessies weggegeven aan buitenlandse
ondernemingen, die de grondstoffen het land uit brengen om het elders op de
aardbol te verwerken. Deze concessies worden vaak slecht nageleefd, mede omdat
er nauwelijks controle is van de overheid hierop.
Rubberboom |
Omringende communities van concessie gebieden
worden vaak gouden bergen beloofd, maar uiteindelijk is het resultaat meestal
dat zij hun vruchtbare gronden kwijt zijn, de beloofde werkgelegenheid niet overeenkomt met hun vaardigheden en beloofde
voorzieningen als een school of een kliniek uiterst traag van de grond komen.
Dus is het broodnodig dat mensen zich organiseren om een eind te maken aan deze
praktijken en op te komen voor een eerlijk, sociaal en duurzaam gebruik van de
natuurlijk hulpbronnen. Dat beoogt NRM en tijdens de driedaagse workshop trainden
wij activisten van hun vier regionale platforms hoe daar aan bij te dragen.
Passie
De workshop vond plaats in hotel Passion, en dat was precies de gemoedstoestand van de activisten.
Enthousiast en met veel kennis van zaken
hoe in hun regio met concessies wordt omgegaan, discussieerden zij over, en
werkten in groepen aan, een analyse van de problemen en voorstellen hoe het
beheer vaan de natuurlijke hulpbronnen verbeterd kan worden. Daarbij concentreerden
zij zich op twee hoofdlijnen. Aan welke voorwaarden moeten concessie
overeenkomsten voldoen, willen deze bijdragen aan de sociale ontwikkeling van
het land en –de tweede hoofdlijn- welke institutionele veranderingen moeten er
plaatsvinden om er voor te zorgen dat de papieren overeenkomst ook
daadwerkelijk daartoe leidt.
Hotel Passion |
Giftige relatie
Concessie overeenkomsten zijn hot issues in elk ontwikkelingsland. De politieke elite is er dol
op. Het is een manier om snel geld te incasseren van de meestal westerse ondernemingen die aan
de slag willen om hun slag te slaan. Een deel van dat geld komt in de
staatsbegroting terecht. Maar een ander, wellicht veel groter deel, verdwijnt
in de zakken van corrupte politici, die in korte tijd steenrijk worden. Er is
een lange lijst aan te leggen van deze lieden, die slechts in een enkel geval
hun terechte straf niet ontlopen.
In de vele analyses die de ronde doen over de
onderontwikkeling van Afrika scoort deze giftige relatie hoog. Vandaar dat goed
bestuur hoog op de agenda staat, waarbij transparantie in de, wat ik gemakshalve
de mijnsector noem, centraal staat.
En actieve burgergroepen kunnen daarbij een belangrijke rol
spelen. Zij hebben de lokale kennis, kunnen mensen organiseren en daarmee
politici beïnvloeden, dan wel onder druk zetten. En dat is precies wat NDI en
NRM, met ondersteuning van de Tanzaniaanse expert Amani Mhinda, proberen te
doen. In de twee jaar dat wij nu samenwerken hebben we op vele manieren deze
drieslag gemaakt. Om actie te kunnen voeren en te kunnen overtuigen moet je
weten waar je over praat en een idee hebben wat er veranderd moet worden. En
als je steun onder de bevolking hebt georganiseerd
en weet waar je het over hebt, kom je beter beslagen ten ijs om parlementariërs
te bewegen hun verantwoordelijkheid te nemen.
Amani Mhinda legt uit. |
Onderaannemers
De activisten van NRM bogen zich allereerst over de
concessie overeenkomsten die in hun regio op dit moment gelden. Dan moet je denken
aan uiteenlopende ‘winning’ activiteiten zoals ijzererts, palmolie, houtkap en
rubber. Wat staat er op papier en wat komt er in de praktijk van terecht? Zijn
er voldoende veiligheidsmaatregelen voor het personeel, is die school in het
naburige dorp gebouwd, worden Liberiaanse werknemers geschoold, nemen
onderaannemers ook de bepalingen in acht? Enzovoorts. Op grond van de bestaande
praktijken werden aanbevelingen geformuleerd en bediscussieerd. Zoals: de tekst
van de concessie overeenkomsten moeten voor eenieder beschikbaar zijn, het
controleren van de uitvoering van de overeenkomst moet door de overheid veel
beter georganiseerd worden door bureaucratie en stammenstrijd tussen ambtelijke
diensten te slechten, een vast percentage van het concessiebedrag moet besteed
worden aan sociale ontwikkeling van dorpsgemeenschappen die het concessie
gebied omringen. Enzovoorts.
Vinger in de pap
Op dezelfde manier bediscussieerden de platforms de
werkmethodes die de overheid hanteert om
het geld dat uit de concessies komt te besteden. Dat geld wordt voor een deel
door de Liberiaanse regering doorgesluisd naar de 15 counties. Een county kent
geen gekozen bestuur; er is een door de president aangestelde superintendent,
die een klein ambtenarenapparaat aan stuurt. Verder hebben de ministeries hun
eigen vestigingen in elk county. Maar
bovenal, en dat is een grote doorn in het oog van velen, hebben de
parlementariërs uit de county (Liberia
kent het verfoeilijke districtenstelsel) een veel te grote vinger in de pap. Zo
zit een parlementariër de jaarlijkse vergadering van de County Council voor
die het geld over de projecten verdeelt.
De samenstelling van deze County Council vindt op uiterst dubieuze wijze
plaats. De superintendent en de parlementariërs bepalen wie er in mag zitten
wat leidt tot vriendjespolitiek en een voorkeur voor jaknikkers. Bovendien is
er nog een strijd tussen de regering en het parlement gaande over wie er nu
zeggenschap heeft. De regering heeft regels opgesteld voor de werkwijze, waarin
geen rol voor parlementariërs is vastgelegd. Als reactie daarop hebben Huis en
Senaat in eendracht besloten de jaarlijkse begrotingswet aan te vullen met wat
bepalingen die hun positie in het verdelingsmechanisme moeten veilig stemmen.
Participanten bediscussiëren hun aanbevelingen |
Sociale ontwikkeling
Het hoeft geen betoog dat tijdens de workshop deze situatie
van alle kanten werd bekritiseerd. Evenals een groot aantal zaken, die hiermee
samenhangen, zoals het niet publiceren van agenda’s en verslagen, de
onduidelijke aanbestedingsprocedure van projecten waarbij corruptie hoogtij
viert, het financieren van projecten die weinig met sociale ontwikkeling te
maken hebben (kantoren en auto’s voor ambtenaren), de gebrekkige monitoring van
in uitvoering zijnde projecten. Enzovoorts. De aanbevelingen spruiten vrij
logisch voort uit deze terechte kritiekpunten.
Het resultaat van de workshop zal een passievol policy
paper zijn die misstanden analyseert en
aanbevelingen doet. Maar papier is geduldig. Na de bijeenkomst in
Gbarnga keren de activisten terug naar hun regio en zullen aan de slag gaan om
steun te verwerven voor de veranderingen die zij bepleiten. Veranderingen die
alle gericht zullen zijn op transparantie, ontbureaucratisering, meer invloed
van de bevolking en bovenal bij zullen dragen aan de zo broodnodige sociale
ontwikkeling.
De gebruikelijke 'familiefoto' na afloop van de workshop. |
1 opmerking:
Hallo allemaal, dit is hoe ik binnen 24 uur een dringende lening van € 30.000 kreeg om mijn eigen bedrijf te starten met internationale online leenservices. Neem contact op met de e-mail van het bedrijf voor uw leningverwerking als u geïnteresseerd bent:
e-mail: atlasloan83@gmail.com
WhatsApp: +1 (443) -345-9339
Een reactie posten