Hoewel Liberia maar een
klein land is aan de westkust van Afrika met ruim 4 miljoen inwoners, trekken
de komende parlements- en presidentsverkiezingen toch internationale aandacht.
Dat heeft verschillende redenen. De Verenigde Naties heeft veel peacekeepers vanaf 2004 tot 2015 in het
land gestationeerd. Geruime tijd was het de grootste vredesmissie ter wereld.
De VN heeft ook veel geld gestoken in ontwikkelingsprojecten, evenals de VS, de
EU en de Scandinavische landen. De beide burgeroorlogen tussen 1990 en 2003,
die het land praktisch geruïneerd hebben, zijn nog aanwezig in de hoofden en harten
van veel Liberianen, en de sporen zijn nog dagelijks zichtbaar in verwoeste
gebouwen, slechte wegen en uiterst gebrekkige nutsvoorzieningen.
De warlord/ex-president Charles Taylor is in Den Haag door het Sierra Leone
tribunaal veroordeeld tot 50 jaar cel, die hij in Engeland uitzit. Ellen
Johnson Sirleaf, president vanaf 2006, is het eerste, direct gekozen,
vrouwelijk staatshoofd van Afrika, die opgevolgd zal worden door
hoogstwaarschijnlijk een man. Een van de kanshebbers is oud-wereldvoetballer
George Weah, zijn running mate is de ex van Charles Taylor. De vrede wordt alom als fragiel beschouwd. Afrika heeft een ruime
ervaring met turbulent verlopende verkiezingen. En dan is er nog de wereldpolitiek.
Liberia ligt weliswaar in Sub-Sahara Afrika, maar de eerste bootvluchtelingen
uit Liberia zijn al gesignaleerd aan de Middellandse Zeekust, de fundamentalistische
Islam rukt op in het noordelijke deel van Sub-Sahara en China roert zich stevig
in Liberia.
Waarnemersmissies
Dit alles bij elkaar
leidt ertoe dat in het Amerikaanse
Congres, in de Veiligheidsraad
van de VN en in allerlei internationale media aandacht is voor deze
verkiezingen, waarvan iedereen hoopt dat ze vreedzaam zullen verlopen. Maar
dat niet alleen. Ze moeten ook politici opleveren die de interne vrede weten te
bewaren, de corruptie uitroeien en de massa van de Liberianen beter onderwijs,
gezondheidszorg en huisvesting bieden. Want daarin heeft de regering
Johnson-Sirleaf twaalf jaar lang hopeloos gefaald.
Naast de internationale verkiezingswaarnemersmissie
van NDI waar ik deel van uit maak, zijn er ook waarnemersmissies van de Europese
Unie, de Amerikaanse ambassade, de Afrikaanse
Unie, ECOWAS (een samenwerkingsverband
van West-Afrikaanse landen) en het Carter Center. Zij hebben Long Term Observers, zoals ik, die een
paar maanden in het land zijn om alle voorbereidingen van de nationale
kiesraad, de politieke partijen, de kandidaten, media en burgergroepen te
volgen. Daarnaast sturen zij op de verkiezingsdag (10 oktober) bij elkaar een
paar honderd Short Term Observers het
land in die in stembureaus de gang van zaken observeren. Verder zijn er twee coalities
van Liberiaanse burgergroepen die samen zo’n 3000 lokale waarnemers hebben.
Een kandidaat wijst op het stembiljet waar zijn naam staat, zodat dorpsbewoners weten waar ze een kruisje moeten zetten |
Partij-agenten
Tenslotte zullen talrijke
‘partij-agenten’ de stemlokalen bevolken, want iedere kandidaat wil er zeker
van zijn dat er niet met de uitslag wordt gesjoemeld. Voor zover hij of zij dat
kan betalen, want die agenten doen het niet voor niets. De grote partijen die
meedingen naar het presidentschap zullen in ieder stemlokaal aanwezig zijn. De
grootste oppositiepartij, de Coalition for Democratic Change van George Weah,
heeft al verklaard de overwinning te zullen uitroepen op de avond van de
verkiezingen, als al hun partij-agenten met een telefoontje naar het
partijkantoor de uitslag van hun stembureau hebben doorgebeld. Een typisch
staaltje van politieke powerplay, waar andere partijen en de nationale kiesraad
tegen hebben geprotesteerd. Het is de retoriek van de zelfverzekerdheid te
zullen winnen, en als dat niet gebeurt, van fraude te spreken. Wat dat betreft
ging Donald Trump hen voor, die voor de verkiezingen zei de uitslag te zullen
accepteren ‘if
I win’.
Vrouw kijkt op de lijst van stembureauleden om te weten of ze geselecteerd is. |
Aanbevelingen
Die internationale waarnemersmissies
geven ook verklaringen uit over hun bevindingen. Sommigen doen dat al voor de
verkiezingen op grond van de observaties van hun Long Term Observers, zoals NDI
en het Carter
Center. In zo’n verklaring worden allerlei aanbevelingen gedaan aan de
kiesraad, de politieke partijen, de media, de politie en andere stekhouders die
ertoe moeten leiden dat de verkiezingen vrij, eerlijk en geloofwaardig verlopen.
Zoals zero tolerance voor geweld, het
tijdig trainen van stembureau leden en, waar het de media betreft, een
duidelijk, herkenbaar onderscheid tussen redactionele artikelen en door de partijen
betaalde mooie verhalen.
Na de tweede ronde van de
presidentsverkiezingen, die er zeker zal komen, worden definitieve verklaringen
door de waarnemersmissies uitgegeven. Daarin zullen de bevindingen over het
verloop van de campagne en de verkiezingsdag zelf aan de orde komen, alsmede
wederom aanbevelingen hoe de volgende keer de zaken nog beter aangepakt kunnen
worden. Dit mag allemaal nogal belerend overkomen, maar bedacht moet worden dat
een land als Liberia zichzelf heeft gecommitteerd via eigen wetgeving en
internationale verdragen aan een democratisch verkiezingsproces. De waarnemers
zijn er dan ook op uitnodiging van de Liberiaanse regering om op deze wijze hieraan
bij te dragen. Natuurlijk kan niet ontkend worden dat Liberia, dat sterk
afhankelijk is van internationale hulp, weinig ruimte heeft om waarnemersmissies
te weigeren. Maar mijn ervaring na talloze gesprekken met kandidaten,
parlementsleden, stembureauvoorzitters, journalisten, ambtenaren van de
kiesraad en ‘gewone’ Liberianen is dat die internationale betrokkenheid enorm
wordt gewaardeerd.
Jullie stemmen met een
potlood!
Bovendien snijdt het mes
aan twee kanten. Sinds een aantal jaren moet een kiezer zich in Nederland legitimeren,
en is het stemmen bij volmacht beperkt tot twee volmacht stemmen. Dit komt
omdat Eerste- en Tweede Kamerleden die waarnemer waren, zoals ik, in de
schizofrene situatie kwamen als waarnemer iets te moeten bepleiten, zoals
identificatieplicht, wat in eigen land ontbrak. Dat leidde tot verandering van de kieswet in Nederland.
Zo zal ik niet licht vergeten
dat ik als leider van de waarnemersmissie van de Raad van Europa om de tafel
zat met de toenmalige president van Armenië, Robert Kotsjarian, en met hem
waarborgen besprak om fraude bij het tellen van de stemmen te voorkomen. ‘Platvoet’,
zei hij, ‘jij komt toch uit Nederland? Daar kan bij het tellen ieder kruisje uitgegomd
worden en achter een andere naam worden gezet. Jullie stemmen met een potlood!‘
Geen opmerkingen:
Een reactie posten