Fietsen in Liberia is een wonderlijke aangelegenheid.
Liberianen fietsen nauwelijks. Je ziet nog weleens een kind op een fiets en
heel soms een volwassene. Verder zijn er een paar expats die zich op een
tweewieler wagen. Waaronder wij. In de loop van 2012, toen wij hier langzaam
maar zeker ingeburgerd raakten, togen we naar de mini-tweedehands fietsenmarkt
in het centrum van de stad. Uit het aanbod van pakweg twintig fietsen kozen we
de twee beste. Kettingbladen en wielen hadden weinig speling, de remmen
voldeden, evenals de versnelling. Made in
China uiteraard, maar nu, ruim drie jaar later, rijden ze nog steeds.
Good excercise!
Het meest wonderlijke aan het fietsen is dat je regelmatig commentaar
krijgt. ‘Good excercise!’ is een veel
gehoorde kreet, die vergezeld gaat met een glimlach. Veel Liberianen zien het
als een soort trimmen. Sommigen lopen hard, anderen fietsen. Maar ook krijg je de, vaak wat minder vriendelijk geuite, uitnodiging om de fiets maar
af te staan, dan wel weg te geven als je Liberia weer verlaat. Verder zijn er
ook boze blikken. Vooral van taxi’s (auto’s en motorfietsen) die laten merken niet te
begrijpen hoe iemand het in zijn hoofd haalt te gaan fietsen in plaats van een
taxi te nemen.
Naast verbazingwekkend is er ook een ergerlijke kant
aan het fietsen in Liberia. Of beter gezegd het niet-fietsen van de overgrote
meerderheid der Liberianen (en expats). Natuurlijk, het is een veel gehoord
‘algemeen bekend feit’ dat in (met name Afrikaanse) ontwikkelingslanden fietsen
wordt gezien als een armelui's bezigheid. Hoewel het overgrote deel van de
bevolking een schamel inkomen heeft, besteedt ze een deel van dat weinige geld
liever om aan te schuiven in een overbevolkte taxi of plaats te nemen achterop
een motorfiets dan aan het kopen van een tweedehands fiets. Hoe vaak
wij onze collega’s en Liberiaanse vrienden ook voorgerekend hebben dat de fiets
veel voordeliger (en gezonder) is dan de taxi: men wil er niet aan. En het is niet alleen
voordeliger. Liberianen die een baan in het centrum hebben en bijv. 8 kilometer
van hun werk wonen, moeten ’s morgens en ’s avond twee tot drie uur in de file
staan op de enige weg die het centrum ontsluit in noordelijke en zuidelijke
richting. Om nog maar te zwijgen van de enorme luchtvervuiling, want Liberia is, zoals vele Afrikaanse landen, het afvoerputje van oude, afgekeurde auto's uit Europa.
Eerlijk gezegd zijn er ook wel verzachtende omstandigheden. In het regenseizoen kan het zó met bakken uit de lucht vallen dat daar geen regenpak tegen opgewassen is. Het openbare leven valt dan voor een tijdje stil. Maar goed, dat is uiteindelijk toch maar op een beperkt aantal dagen van het jaar het geval. Een andere tegenwerping die veel wordt gehoord is de prijs van een tweedehands fiets (rond de 70 dollar) die toch al snel de helft van het gemiddelde maandloon beslaat. Dat argument snijdt zeker hout, maar vergelijkbaar met andere grote uitgaven die ook gedaan moeten worden (huur, schoolgeld kinderen) is de fiets een investering die zich méér dan terugverdient. Uitgerekend dat aspect is moeilijk tussen de oren te krijgen.
Eerlijk gezegd zijn er ook wel verzachtende omstandigheden. In het regenseizoen kan het zó met bakken uit de lucht vallen dat daar geen regenpak tegen opgewassen is. Het openbare leven valt dan voor een tijdje stil. Maar goed, dat is uiteindelijk toch maar op een beperkt aantal dagen van het jaar het geval. Een andere tegenwerping die veel wordt gehoord is de prijs van een tweedehands fiets (rond de 70 dollar) die toch al snel de helft van het gemiddelde maandloon beslaat. Dat argument snijdt zeker hout, maar vergelijkbaar met andere grote uitgaven die ook gedaan moeten worden (huur, schoolgeld kinderen) is de fiets een investering die zich méér dan terugverdient. Uitgerekend dat aspect is moeilijk tussen de oren te krijgen.
De twintig autobussen uit Istanbul worden overhandigd in Monrovia |
Neem de bus!
En de bus dan? Sinds kort rijden er in Monrovia twintig rode stadsbussen
rond die geschonken zijn door Istanbul. Een dienstregeling of duidelijke route
heb ik niet kunnen ontdekken. Evenmin is duidelijk hoe veel een kaartje kost.
De chauffeur wil geld hebben. Maar ook zijn als conducteur optredende
handlanger die de mensen erin laat. En de tarieven schijnen nogal eens te
verschillen, afhankelijk van het humeur of de financiële situatie waar de
chauffeur of conducteur zich in bevindt.
Monrovia slipt langzaam maar zeker dicht. De enorme files
die elke dag de stad in en uit gaan, zorgen nog niet voor een omslag
in het denken. De paar verkeerslichten helpen geen zier.
Voor het door rood heen rijden is bij wijze van spreken nog nooit iemand
bekeurd. Sommige verkeerslichten staan na de kruising en er zijn links- of rechtsaf
pijlen, terwijl er geen zijweg is. De parkeerdruk in het centrum heeft ertoe
geleid dat er betaald parkeren is ingevoerd. Maar het tarief is, overigens niet
onbegrijpelijk, zo laag dat het geen rem vormt.
Naast de taxi’s en personenauto’s is ook het aantal auto’s
van de Verenigde Naties, ontwikkelings-NGOs en regeringsburelen gigantisch. De
vele expats en Liberiaanse bonzen die zich hierin laten rondrijden, meestal
nodeloos door vier wielen aangedreven, zouden zich ook weleens mogen afvragen of
hun mobiliteit niet was duurzamer geregeld kan worden.
Wellicht dat het voorbeeld uit Ghana inspirerend werkt voor
enige ondernemende Liberianen. Op kleine schaal worden hier fietsen gemaakt van
bamboo. Nu kun je in Nederland voor heel veel geld ook dit soort fietsen kopen,
maar het project in Ghana heeft naast een duurzame, ook een sociale dimensie. Het
schept werkgelegenheid voor jongeren en gehandicapten en het bedrijfje doneert
fietsen aan communities om zo het fietsen populairder te maken. Changing the face of transport is het
motto dat ook in Liberia méér dan nodig is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten