Deze week stond in het teken van twee van onze meest in het oog springende activiteiten, waar we het eerste jaar van ons programma mee afsluiten. Afgelopen woensdag en donderdag organiseerde NDI een National Issues Forum in het stadhuis van Monrovia en op vrijdag was het National Lobby Day in het parlementsgebouw.
Het National Issues Forum
had als doel om activisten van burgergroepen te laten discussiëren met mensen
uit de wetenschap, ambtenaren, internationale organisaties en stafleden van
parlementariërs om zo hun standpunten, argumenten en doelstellingen aan te
scherpen. Twee dagen, vier dagdelen, lang werden in twee parallelle sessies in
totaal dus acht onderwerpen bediscussieerd. Onderwerpen die van groot belang
zijn voor de ontwikkeling van Liberia, in het middelpunt van de
maatschappelijke en politieke discussie staan, maar tegelijkertijd schreeuwen
om meer aandacht en daadkracht van het parlement. Die acht sessies werden
inhoudelijk niet door NDI voorbereid, maar door acht verschillende (coalities
van) belangengroepen. Daaronder drie groepen, die wij met trainingen, adviezen
en geld ondersteunen, om hun expertise en lobbykwaliteiten te vergroten. Dat
zijn de WASH-coalitie (water, sanitair, hygiëne), de Natural Resource
Management Consortium (NRM) en SEWODA, een women-empowerment
groep.
Deelnemers aan een sessie. |
Lege bureaus en
fourwheeldrives
WASH wijdde een sessie
aan de noodzakelijke versimpeling van de politieke en ambtelijke commissies,
agentschappen en ministeriële bemoeienissen om zo de aansturing en de
realisering van zulke belangrijke
basisvoorzieningen als schoon water en riolering voor alle Liberianen
bereikbaar te maken. Want nu is dat een wirwar van clubjes en baasjes die in
kantoren achter veelal lege bureaus zitten, rondrijden in fourwheeldrives met chauffeur en bij iedere daadwerkelijke aanleg
van waterput of riolering rekenen op geld van een internationale organisatie.
Dat dit drastisch moet veranderen is voor velen duidelijk en hoe dat zou moeten
was onderwerp van deze sessie. Door het fors saneren van en dus snijden in die
ambtelijke top en de geldstromen meer richten op de aanleg van de zo
noodzakelijke voorzieningen.
Het NRM-consortium zette
in op de noodzaak van een eerlijke landpolitiek. Liberia kamp, zoals veel
andere Afrikaanse landen, met wildwest taferelen als het om grondbezit gaat.
Velen noemen zich ten onrechte eigenaar van stukken grond, verkopen die, waarna
een ander zich meldt als de echte eigenaar en een land dispute is het gevolg. Dit gebeurt in steden en in het
oerwoud, waar buitenlandse bedrijven azen op concessies voor bos- en mijnbouw
en belachelijk goedkope deals met de chief
van een dorp willen sluiten. Dat het noodzakelijk is om eerlijke wetgeving tot
stand te brengen betoogde in deze sessie ook de vertegenwoordiger van de Land Commission,
die bezig is met een wetsontwerp.
SEWODA richtte haar
peilen op twee wetten die ter behandeling op het bordje van het parlement
liggen. De Gender Parity Bill beoogt
te bereiken dat in Huis en Senaat tenminste 30% van de leden vrouw (of man…)
is. Of er voldoende steun voor dit wetsontwerp bestaat is onzeker, vandaar dat
SEWODA er alles aan doet om zoveel mogelijk discussie over dit onderwerp te
organiseren. Daarnaast moet de Anti-Rape
Bill de parlementaire eindstreep halen om het grote probleem van
verkrachtingen, met name ook binnen familieverband, te kunnen aanpakken. Steun
daarvoor lijkt verzekerd, al betekent het aannemen van een wet, zeker (ook) in
Liberia, nog niet dat daar ook naar
gehandeld wordt.
Geen woorden maar daden
De vierde sessie ging
over de erbarmelijke kwaliteit in het lager onderwijs, dat geteisterd wordt
door slecht betaalde, corrupte en incompetente onderwijzers, nauwelijks
leermiddelen, overvolle klassen en uiterst onhygiënische omstandigheden. Het
zijn deze ‘bekende feiten’ die de aanwezige onderwijsmensen de revue lieten
passeren. Het is wonderbaarlijk dat er zoveel berusting bestaat op dit vlak.
Veel meer actie is nodig om beleidsmakers tot herbezinning te dwingen, zo
luidde de conclusie van deze sessie. En sommige deelnemers zullen daar ook mee
bezig gaan.
De voorzitter van de jeugdafdeling van de vakbond licht toe. |
De massale
jeugdwerkloosheid werd in de vijfde sessie geanalyseerd door vertegenwoordigers
van de koepel van jeugdorganisaties FLY (Federation
of Liberian Youth) en de jeugdafdeling van de vakbond (Liberia Labor Congress). De cijfers zijn schrikbarend hoog (65%
tussen 18 en 35 is werkloos) en het beleid werd als volstrekt onvoldoende
gekarakteriseerd, wat ook wel door de vertegenwoordiger van het Ministerie van
‘Jeugd en Sport’ werd erkend. De zaal zat vol gemotiveerde jongeren die aan
drie uur discussiëren niet genoeg hadden hun onvrede te uiten. De voorstellen
van beide jeugdorganisaties (beter vakonderwijs, begeleiding naar werk, banen
scheppen door de overheid) werden wel ondersteund, maar ook hier was de
conclusie dat er veel meer moet gebeuren dan woorden op papier, wil er iets
veranderen.
‘Veiligheid’ was het
onderwerp van sessie nummer 6, waarbij de o.a. slechte staat van de
gevangenissen en het doen en laten van de particuliere veiligheidsbedrijven
werden besproken. Dat het, eufemistisch uitgedrukt, geen pretje is om in een
Liberiaanse gevangenis te zitten, moge duidelijk zijn. Recente rapporten van
internationale waarnemers op dit vlak waren vernietigend. Aan het fenomeen van
de particuliere beveiligingsbedrijven heb ik in dit blog al eerder aandacht
geschonken, en tot mijn grote verrassing vond de Security Work Group, die deze sessie organiseerde, dat de wildgroei
in deze sector aangepakt moest worden.
Overweldigende opkomst
De sessies 7 en 8 gingen
over wetgeving die de democratie in Liberia moeten verstevigen. Er werd in deze
sessies gediscussieerd over noodzakelijke wijzigingen in de kieswet om
verkiezingen eerlijker en transparanter te laten verlopen, zoals een
evenwichtige samenstelling van de kiesraad, verbetering van de
kiezersregistratie en een betrouwbare klachtenprocedure. De grondwet van
Liberia is eveneens aan herziening toe. Er liggen vele wensen op tafel, maar
gezien de ingewikkelde, ongelijksoortige en soms verwarrende tekst van de
huidige grondwet is het haast onbegonnen werk om met wijzigingen, die alleen
via een referendum van kracht kunnen worden, de tekst te verbeteren. Een geheel
nieuwe grondwet zou de beste oplossing zijn, maar het is zeer de vraag of dat
haalbaar is.
Deze acht actuele
onderwerpen werden in ‘The Ballroom’
en ‘The Lounge’ van de City Hall van Monrovia bediscussieerd.
We hadden op ongeveer honderd deelnemers voor elke dag gerekend, maar kwamen
bedrogen uit. De eerste dag werd bezocht door zo’n 250 discussianten en de
tweede dag door ruim 200. Een overweldigende opkomst die laat zien dat er een
grote behoefte is om met een menukaart van acht sessies in de hand met elkaar
diepgaand te discussiëren over belangrijke kwesties.
National Lobby Day
De dag erop, vrijdag
Valentijnsdag, was de National Lobby Day. Niet voor niets
waren beide evenementen in de tijd aan elkaar gekoppeld. Onze drie partners,
NRM, WASH en SEWODA, hadden in de weken er voor afspraken gemaakt met ongeveer
60 (van de 103) parlementariërs om op deze vrijdag in individuele ontmoetingen
de onderwerpen aan de orde te stellen die de dagen ervoor in hun sessies waren
bediscussieerd. Elke belangengroep had een team van tien mensen samengesteld,
die een week of drie geleden door ons een dag zijn getraind in hoe je zo’n
lobbygesprek met een parlementariër moet voeren. Zoals: bezoek de lawmaker met een kleine delegatie (3-5
man/vrouw), verdeel de rollen, behandel één of twee onderwerpen, bereid je
uiteraard goed voor, wees concreet met wat je wilt bereiken, probeer samen met
de parlementariër een conclusie te formuleren voor een follow-up, laat een A4tje achter met de hoofdpunten en
contactgegevens van je groep, maak een groepsfoto, bespreek het gesprek na met
de delegatie en verdeel de taken die na het gesprek nodig zijn, stuur een
bedankbrief met daarin de gezamenlijk getrokken conclusie en blijf met de
parlementariër in gesprek.
Iedere groep had een verschillend fel gekleurd
T-shirt aan met de eigen slogan. En zo zwierven er afgelopen vrijdag van 10 tot
4 uur zo’n dertig actieve lobbyisten door het gebouw om met al die
parlementariërs hun argumenten en wensen te bediscussiëren. Dat ging prima. Ze
kregen van veel parlementariërs steun voor hun ideeën en voorstellen en nu is
het uiteraard zaak om die steun te verzilveren in concrete daden. Aan het slot
van de dag werd een persconferentie gehouden, waar veel journalisten op af
kwamen. De leiders van de groepen gaven een beknopt verslag van de gesprekken
die er gevoerd waren. Ze benadrukten dat zo’n lobbygesprek niet het einde was,
maar het begin van engagement tussen parlementariërs
en belangengroepen. Daar moet verder aan gewerkt worden want een belofte is door
een politicus sneller gegeven dan uitgevoerd.
De persconferentie. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten