zondag 23 februari 2014

Scenes uit de rauwe, Liberiaanse realiteit


Deze week was het een beetje Nederland in Liberia, of beter gezegd Amsterdam in Monrovia. Niet vanwege het schaatsen want daar wordt niemand hier warm of koud van. Nee, het driedaagse Kriterion Monrovia Film Festival vond voor de eerste keer plaats.  Onder het motto Image of Liberia werden een stuk of twintig films vertoond: documentaires en speelfilms, uit Liberia of een ander Afrikaans land. Geïnspireerd door Filmhuis Kriterion Amsterdam, is in Monrovia een groep jongeren, meest studenten, actief om de cinema (nieuw) leven in te blazen. Mede financieel ondersteund door het Prins Claus Fonds en Club Beer



Het was de eerste keer, dus de kinderziekten waren nog niet overwonnen. De ene keer was het te licht in de zaal om de middagvoorstelling van Skin (over een zwart meisje met blanke ouders toen Zuid-Afrika nog aan de apartheid leed) goed te kunnen volgen. Een andere keer stopte de film Kinshasa Symphony, een aangrijpende documentaire over het enige geheel zwarte symfonieorkest ter wereld, met nog 15 minuten te gaan. Vroeger zou je zeggen ‘even de film plakken’, maar in het digitale tijdperk, dat ook in Liberia langzaam maar zeker oprukt, bleek het minder eenvoudig om het schijfje in de laptop weer goed aan het draaien te krijgen.

Vette moraal

Het filmfestival vond op drie plekken plaats: in een middelbare school, in de Alliance Française, het Franse culturele centrum, en in het iLab. Deze laatste is een NGO, die zich inspant om Liberianen en Liberiaanse instellingen wegwijs te maken in de wondere wereld van internet en computers, op een manier die de sociale ontwikkeling van het land ten goede komt. 
De cinema staat in Liberia nauwelijks in de kinderschoenen. De professioneel gemaakte films kwamen uit het buitenland: Zuid-Afrika, Marokko, Kenya. Er waren korte, Liberiaanse documentaires over de geschiedenis van het land, de verkiezingen van 2006 en het nijpende gebrek aan schoon drinkwater. Daarnaast waren er enkele gespeelde documentaires over de problemen waar veel Liberianen dagelijks mee te maken hebben: corruptie, de gevolgen van de burgeroorlog en de moeilijke weg naar verzoening. Deze door amateurs gemaakte en gespeelde docudrama’s schetsen in schrille, simpele en soms schreeuwerige scenes de rauwe Liberiaanse realiteit, gelardeerd met een vette, overduidelijke moraal. Het doet enigszins denken aan de strijdcultuur die in de jaren ’70 opgeld deed in Nederland, zij het dat de politieke component geheel ontbreekt.

De winnende filmmakers op het podium
De slotmanifestatie was in de grote zaal van de City Hall van Monrovia, waar acrobatieke trommelaars het intro vormde voor de prijsuitreiking van de ‘Liberiaanse Oscars’ (een houten beeldje van een peinzend figuur) voor de beste documentaire (‘Desert Island’ – over het gebrek aan schoon water) en de beste speelfilm (‘Total Sin’ – helaas niet gezien). Het is vurig te hopen dat met deze eerste Kiriterion Monrovia de eerste stappen zijn gezet op weg naar een bruisende filmcultuur in Liberia.

Geen opmerkingen: